Een beetje zichzelf respecterende zuiderling schrikt er niet voor terug om het tijdens de gehele carnavalsperiode de bloemetjes eens flink buiten te zetten. Het enige dat je gedurende deze dagen van je lichaam verlangt is dat het de finishlijn haalt, zonder dat je onderweg ergens volledig crasht en niet meer verder kan. Hoe doe je dat het beste?

Het simpele antwoord is kort:

  1. Zorg op voorhand dat je lever geprepareerd is.
  2. Bestrijd actief de symptomen van een kater.
  3. Regel goed en vooral genoeg eten.
  4. Slaap voldoende uurtjes per nacht.

Uiteraard zijn deze zaken niet allemaal tot in de puntjes te plannen. Je weet zelf waarschijnlijk maar al te goed hoe dat gaat tijdens die dagen. Gelukkig zijn het geen dingen die je veel tijd of moeite kosten, terwijl het je een hoop ellende bespaart.

Kijk mee voor een uitgebreide stap voor stap uitleg. Hiermee zul je als een baas tot het einde volle gas kunnen geven, zonder dat je lichaam halverwege de brui eraan geeft. Het is gewoon een kwestie van een aantal slimmigheden toepassen. Geen gekke dingen, alleen de basics die echt zoden aan de dijk zetten.

Prepareer je lever als een professional

Drie (of meer) dagen aan één stuk op je benen staan, schreeuwen, dansen en drank in je keel gieten, dat is voor je lichaam een ware aanslag. Die pijn aan je poten, schorre stem en gebrek aan voedingsstoffen, daar is op zich wel overheen te komen.

Dat is lastiger als het gaat om de puinhoop die je in je lichaam maakt als gevolg van sloten drank die je naar binnen kiepert. Je lever is verantwoordelijk om dat allemaal in goede banen te leiden. Het is dus zaak om deze held als een ware soigneur in optimale conditie te houden – zo goed als dat kan althans.

Wat kan er misgaan met je lever?

Op zich kan je lever alle alcohol die je aanlevert vrij goed verwerken, zonder dat je daar last van zou moeten hebben. In isolement is je lever in staat dit prima te neutraliseren. In dit stuk kan je daar meer over lezen. Dat ziet er in een versimpelde weergave ongeveer zo uit:

kater voorkomen metaboliseren alcohol glutathion
Metaboliseren van alcohol door je lever

Het probleem is alleen dat glutathion – zie stap 4 – niet onbeperkt op voorraad is. Als je lever hard moet werken – dat is het geval als je aan de zuip bent – dan zal de natuurlijke aanmaak van glutathion te langzaam verlopen.

Je lichaam kan de hoeveelheid alcohol dan simpelweg niet snel genoeg metaboliseren. Als dat gebeurt dan zal de aceetaldehyde – de stof die een groot aandeel heeft in het krijgen van een kater – niet goed verwerkt kunnen worden.

Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat je lever voldoende glutathion in voorraad heeft zodat alles soepel blijft verlopen. Als je daarvoor kunt zorgen dan kan je lever de carnaval een stuk beter aan en heb jij véél minder last van extreme brakheid. Dat is uiteraard waar we naar op zoek zijn.

Oplossen van dit probleem

Het is mogelijk om ervoor te zorgen dat de voorraad glutathion in je lever veel minder snel uitgeput raakt. Het is namelijk verkrijgbaar als supplement. Je kunt dit eigenlijk op 2 manieren gebruiken:

  1. Glutathion op voorhand optimaliseren – veel mensen hebben ook door het jaar heen geen optimale waarden glutathion in hun lichaam. Door deze twee weken voorafgaand aan de carnaval op te krikken, is de voorraad in de lever groter als je begint met alcohol te tanken.
  2. Glutathion innemen als je thuiskomt – voor je gaat slapen heeft je lever nog veel werk te verrichten. Door een shot glutathion te nemen voor je gaat slapen, zorg je ervoor dat alle gereedschappen aanwezig zijn om de alcohol die je hebt gedronken netjes af te breken. De dag erna ben je dan een stuk frisser.
Ik gebruik deze glutathion – neem twee weken voor de carnaval 5ml per dag in. Neem tijdens de carnaval ook nog eens 5ml voordat je gaat slapen.

De bovenstaande optie is genoeg om de gehele carnavalsperiode door te komen. Je lever zal je dankbaar zijn en als je wakker wordt zul je zelf ook een stuk vrolijker en frisser zijn om aan de volgende zuip-etappe te beginnen.

Waarom goedkopere glutathion niet afdoende werkt

Er is ook glutathion op de markt die een stuk goedkoper is. Als je glutathion als supplement gaat zoeken op het internet, dan zul je vooral zogenaamde L-glutathion tegenkomen. Ook dit werkt, maar wel een stuk minder effectief.

Het probleem is dat deze glutathion niet goed door je verteringsstelsel komt. Het wordt voor een groot deel afgebroken in de losse aminozuren waaruit het bestaat. Wat je dan eigenlijk overhoudt zijn de losse grondstoffen die je lichaam nodig heeft om glutathion te maken.

De variant die ik zelf gebruik is liposomaal. Dat wil zeggen dat er een beschermlaagje omheen zit, waardoor het bijna ongeschonden door je verteringsstelsel komt. Hierdoor kan je lichaam de glutathion meteen gebruiken waar dat nodig is.

In jouw – en ook mijn – geval heb je deze stof tijdens de carnaval duidelijk in de lever nodig. Door liposomale glutathion te gebruiken zorg je ervoor dat de suppletie van deze stof ook daadwerkelijk effectief is. Biologische waarde noem je dat met duurdere woorden.

Actief andere symptomen van katers bestrijden

Je hebt stappen ondernomen waardoor je lever klaar is voor de strijd. Laat die carnaval maar komen! Let wel op, je lichaam wordt op meerdere manieren gesloopt tijdens deze veldslag. We gaan kijken waar je nog meer op kunt letten.

Voorkomen van uitdroging

Je hebt je goed geamuseerd en wordt wakker met je hoofd op een kussen dat naar schmink en bier ruikt. Perfect! Dat is precies zoals een ware carnavalsvierder wakker hoort te worden. Ware het niet dat je hoofd als een gek bonst en je mond droger is dan de Sahara.

Godsnoondejuu! Zo goed voorbereid, nog steeds gezeik. Het goede nieuws is dat het uitdrogen van je lichaam nadat je alcohol hebt gedronken niks met je lever te maken heeft. Die processen staan volledig los van elkaar, waardoor je ze ook afzonderlijk van elkaar aan zult moeten pakken.

carnaval bier drinken
Tijdens de carnaval blijft het zelden bij een paar drankjes

Uitdroging komt vooral omdat alcohol een hormoon genaamd vasopressine onderdrukt. Vasopressine zorgt ervoor dat je vocht vasthoudt. Als het onderdrukt wordt, dan plas je gewoon veel teveel vocht uit. Je kan dus niet genoeg water vasthouden, ondanks dat je zoveel drank naar binnen werkt.

Dat is op te lossen door Oral Rehydration Salts in te nemen. Een volledig onschuldig middel zonder bijwerkingen. Daarnaast is het ook nog eens spotgoedkoop. Dit middel gaat ervoor zorgen dat je tijdens de carnaval meer vocht kan vasthouden.

Je lost het probleem van de onderdrukte vasopressine niet direct op, maar je zorgt eigenlijk voor een soort sluiproute. Je gaat op een andere manier meer vocht vasthouden. Hierdoor zal je lichaam veel minder de noodzaak zien om vocht van organen te gaan onttrekken. Dat is met het oog op katers pure winst.

Ik raad deze Oral Rehydration Salts aan – een goed en goedkoop merk met alles dat je tijdens de carnaval nodig hebt om goed gehydrateerd te blijven.

Dit voorkomt zaken als hoofdpijn, een droge bek en stramme spieren. Neem 1 of 2 zakjes in als je thuiskomt met 2-3 grote glazen water. Zorg er wel voor dat je daadwerkelijk genoeg water erbij drinkt! Als je het echt bont gaat maken, dan kun je het ook innemen voordat je weggaat om te gaan zuipen.

Alleen transparante sterke drank

Je hebt wellicht weleens gehoord dat niet iedere drank dezelfde kater oplevert. Dat klopt ook. Bepaalde soorten drank bevatten meer zogenaamde congeneren dan anderen. Congeneren is een verzamelnaam voor toevoegingen of onzuiverheden die ontstaan tijdens het fermenteren van alcohol.

Als je er tijdens de carnaval voor kiest om sterke drank naar binnen te gooien, hou het dan bij voorkeur bij de transparante opties. Wodka of gin zijn voor je kater bijvoorbeeld een veel beter idee dan tequilla of whiskey. Dure drank (vaker gedestilleerd) is daarnaast bijna altijd een betere optie dan goedkope drank.

Ik snap ook wel dat die avondjes regelmatig uit de hand lopen, waardoor het lastig is dit te plannen. Als je echter vóór de carnaval inkopen gaat doen, hou het dan bij transparante opties. Het scheelt je lichaam en je lever een hoop werk als er minder congeneren opgeruimd moeten worden.

Eet goed en vooral genoeg

Voor sommige mensen is dit absoluut geen probleem. Ik moet mezelf er echter altijd aan herinneren dat ik genoeg moet eten. Als ik vrolijk aan de zuip ben en ik heb het naar mijn zin, dan heb ik meestal geen honger. Daarnaast heb ik vaak geen zin om tijd vrij te maken voor voedsel.

Toch is het heel belangrijk dat je genoeg eet. Maar wat is nou het beste om te eten als je thuis bent en wat eet je als je aan het feesten bent? Op zich is genoeg eten als basisregel voldoende, maar aangezien we een vrij lange periode gaan drinken is een beetje nuance geen overbodige luxe.

Tips voor eten tijdens drinken

Het is natuurlijk ideaal als je tussendoor wat gezonde dingen eet zoals groenten of fruit (voedingsstoffen en vezels) voor de stoelgang en je weerstand. Helaas zijn dat soort dingen niet aan mij besteed. Als ik eenmaal weg ben met carnaval dan ben ik ook in zuip-modus. Dan moet er niemand met groenten of een mandarijntje aan komen zetten.

Het is voor de verwerking van alcohol wel handig om regelmatig wat vettig eten naar binnen te mikken. Hierdoor ontstaat een vetlaagje in de maagwand, waardoor de opname van alcohol minder snel verloopt. Je wordt niet alleen minder snel dronken, maar de alcohol wordt ook regelmatiger opgenomen.

Dit zorgt ervoor dat je lichaam de alcohol beter kan verwerken en dat komt vervolgens je kater weer ten goede. Je systeem zit als het ware minder vaak in het rood. Hou het dus gewoon lekker bij frieten, snacks, kebab, burgers, pizza, vis of haal wat lekkers bij een gebakkraam. Je kan eigenlijk niet fout gaan, als je maar genoeg en regelmatig eet.

Tips voor eten pre / post drinken

Als je thuis bent dan is het zaak om even een aantal zaken op orde te brengen. Begrijp me niet verkeerd, ik eet (ondanks dat dit niet optimaal voor je herstel is) ook het liefst spek met ei, erwtensoep, bloedworst of saté.

Als je de hele carnaval volle gas wilt blijven geven, dan is het wel zaak dat je het een en ander daarnaast eet. Ik ben zelf ook snel geneigd om dit te vergeten, daarom zet ik de volgende zaken in het zicht (op keukenblad), zodat ik ze niet vergeet:

  • Groenten en fruit – voedingstoffen en vooral ook voedingsvezels. Als je een beetje een goede stoelgang erop na wilt houden, dan is het tijd deze combi even naar binnen te werken.
  • Vitamine B12 – goed voor een rits aan zaken die je goed kan gebruiken, waaronder de opname van andere vitamines en voedingsstoffen. Het drinken van alcohol put B vitamines namelijk uit – en deze zijn echt belangrijk om goed te functioneren.
  • Multivitamine – aangezien je waarschijnlijk niet erg gezond eet is dit een goede manier om een aantal vitamines aan te vullen. Dit soort kleine dingen zijn belangrijk bij een meerdaags drankavontuur.
  • Bananen – makkelijk weg te werken en een prima bron van kalium, een mineraal waar je waarschijnlijk te weinig van hebt tijdens de carnaval.
  • Eieren – eieren hebben een prima hoeveelheid (vooral gezonde) vetten en bevatten daarnaast een prima dosis cysteïne. Dit aminozuur komt goed van pas om de laatste restjes alcohol van de dag ervoor te verwerken.
  • Cocoswater – ideaal om voldoende elektrolyten binnen te krijgen en je dorst te lessen. Elektrolyten zijn belangrijk om je vochthuishouding te reguleren en je hebt er een hoop uitgeplast de dag ervoor.
  • Havermout – ik doe meestal een aantal flinke eetlepels ervan in een eiwitshake, die ik meteen koud achterover klok als ik wakker word. De reden is vooral omdat ik dan meteen wat eiwitten en voedingsvezels binnenkrijg. Belangrijk om de dag goed te beginnen.

Naast zoveel mogelijk van de bovenstaande zaken, prop ik mezelf – zo goed als ik kan – meestal vol met een stevige maaltijd. Ik heb net als veel andere mensen meestal niet zoveel zin om te eten na één of meerdere dagen flink zuipen. Ik probeer echter zo goed mogelijk te eten voordat ik weer op pad ga.

Zorg voor voldoende uurtjes slaap

Als je slaapt dan gaat je lichaam aan het werk om alles weer op een rijtje te zetten. Hormonaal, fysiek en mentaal. Zeker als je gedronken hebt heb je daar behoefte aan. Dat is waarschijnlijk niet nieuw voor je, dus ik lijk je een vanzelfsprekende inkopper voor te schotelen.

Toch is er een reden dat ik dit wil onderstrepen. Als je namelijk alcohol drinkt, dan krijg je te maken met een zogenaamde glutamine-rebound. Wat dat is en hoe dat werkt heb ik in dit stuk uitgelegd. Hierdoor kom je minder goed in de diepere REM-slaap.

Dit is de hoofdreden dat je jezelf bijna nooit echt uitgeslapen voelt als je hebt gedronken – zelfs als je genoeg uren hebt geslapen. Je slaap gewoon niet erg efficiënt en effectief. De cycli die je normaal met slapen volgens een vast patroon doorloopt, zijn verstoord.

Daar doe je op zich niet zoveel aan, maar het is zodoende extra belangrijk dat je in ieder geval genoeg uren slaap meepakt. Je slaap is kwalitatief al slecht, het laatste dat je kan gebruiken is daarnaast ook nog te weinig uren pakken.

Ben ik nu katervrij met carnaval?

Als je een aantal dagen slecht gaat eten en als een malle alcohol naar binnen gaat werken, dan gaat dat effect hebben op je lichaam. Het zou hypocriet zijn om je proberen wijs te maken dat dit anders is.

Je kan jezelf wel een groot plezier doen is door – zonder veel moeite – de belangrijkste oorzaken van je katers te adresseren. De tips in dit artikel zorgen er in ieder geval voor dat je een stuk langer meegaat en jezelf véél minder ellendig voelt als je wakker wordt. Dat beloof ik je.

Er zijn overigens nog een aantal andere factoren waardoor je lichaam in puin raakt tijdens de carnavalsdagen, maar we hebben de hoofdzaken er in ieder geval uitgelicht. Als je eenmaal gewend bent aan de beschreven rituelen, dan wil je hoogstwaarschijnlijk nooit meer anders.

Voor nu een dikke alaaf en amuseer jezelf tijdens dit fantastische meerdaagse feest. Aan je katers zal het in ieder geval niet liggen!

Author

Write A Comment